سبک یادگیری خودتان را کشف کنید!
مقدمه
آیا تا کنون فکر کرده اید چرا تحت آموزش معلمی نسبت به معلم دیگرکه هر دو یک موضوع را آموزش می دهند موفق تر عمل می کنید؟ جواب درست این است که سبک آموزش معلم مزبور در ارائه اطلاعات با نیاز شما مطابقت می کند. هرکس شیوه یادگیری مخصوص به خود دارد که با آن روش، بهتر و موثرتر فرا می گیرد. برای این که در کلاس عملکرد بهتری داشته باشید تشخیص سبک یادگیری خاص خودتان و این که چگونه خود را با ویژگیهای آن وفق دهید امری ضروری است. زمانی که راز فراگیری خود را بگشایید و به وسیله آن بهترین روش را برای کمک به بهبود فراگیری تان کشف کنید از حضور فعالانه خود در کلاس، حتی در موضوعاتی که قبلا در فراگیری آن ها دچار مشکل می شدید شگفت زده خواهید شد.
سبک های یادگیری کدامند؟
قبل از بحث درباره استفاده بهینه از کشف سبک یادگیری خودتان، ابتدا انواع مختلف سبک های یادگیری و چگونگی تشخیص بهترین و مناسب ترین سبک یادگیری برای هر شخص را مورد مطالعه قرار می دهیم.
سبک های یادگیری به تنوع توانایی شما هم در جمع آوری اطلاعات در درازمدت و هم به دسته بندی مناسب آن مربوط می شود. اساسا سبک یادگیری شما روشی است که به شما بهترین امکان را می دهد تا به طریق خاصی اطلاعات را جمع آوری نمایید و از آن بهره ببرید. بیشتر متخصصان هم نظرند که به طور کلی سه سبک در یادگیری وجود دارد. هر فردی ممکن است تنها یک روش یا ترکیبی از سبک های مختلف یادگیری را دارا باشد. در بیشتر موارد، ویژگیهای سبک های یادگیری در سنین پایین نیز قابل مشاهده است. زمانی که سبک یادگیری ویژه خودتان را کشف کنید قادر خواهید بود راههای موثر برای پروسه یادگیری خود را تشخیص دهید و در زمینه آموزشی از مطالعات خود بالاترین بازده را کسب نمایید.
فراگیرهای دیداری
افرادی که در این دسته قرار می گیرند غالبا آن چه را که با چشمانشان می بینند بهتر فرا می گیرند. فراگیرهای دیداری دانش آموزانی هستند که مایلند در جلوی کلاس بنشینند، افرادیند که صندلی های جلویی تئاتر را رزرو می کنند و ردیف بالای سکوهای مسابقات ورزشی را ترجیح می دهند تا کاملا به صحنه مسلط باشند.
فراگیرهای دیداری تمایل دارند ظاهر هر چیزی را شرح دهند. این فراگیرها به وسایل کمک درسی دیداری مانند عکس ها، نمودارها، نقشه ها و طرح ها علاقه نشان می دهند. آن ها اغلب نویسندگان ماهری هستند و معمولا به خوبی از عهده تکالیف نوشتاری خود برمی آیند.
فراگیرهای شنیداری
فراگیرهای شنیداری شنوندگان خوبی هستند. آنان بیشتر مایلند که اطلاعات را با استفاده از صداها، موسیقی، بحث ها، تدریس، توضیح و غیره کسب نمایند. این افراد سخنرانی ها را آن قدر خوب ثبت می کنند که بعد از مدتی قادرند آن ها را دوباره عینا برای مطالعه تکرار نمایند. برای فراگیرهای شنیداری کتاب هایی که روی نوار پیاده شده باشند بسیار ارزشمندند و با صدای بلند خواندن به ثبت و ماندگاری اطلاعات در ذهنشان کمک شایانی می کند. در مقایسه با گزارش های کتبی، به نظر می رسد که فراگیرهای شنیداری از عهده ارائه شفاهی مطالب و گزارشها بهتر برمی آیند.
فراگیرهای لمسی – حرکتی
در فراگیرهای لمسی – حرکتی یادگیری بر اساس تماس است. به این معنی که آنها از طریق حرکت، انجام دادن، نمایش دادن و لمس کردن بهتر یاد می گیرند. پروژه هایی که به طور طبیعی دستی هستند برای فراگیرهای لمسی – حرکتی بهترین گزینه می باشند. فراگیرهای لمسی – حرکتی چنان چه مجبور شوند به مدت طولانی در گوشه ای بنشینند احساس عجز و درماندگی می کنند. آن ها از تجربه کردن، اکتشاف و انجام تکالیف عملی لذت می برند.
سبک یادگیری خود را تشخیص دهید
بر اساس اطلاعات داده شده، آیا می توانید تشخیص دهید که در کدام سبک یادگیری قرار دارید؟ گاهی تشخیص آن ساده است و ممکن است قبلا دریافته باشید که در کدام سبک یادگیری ویژه قرار گرفته اید. اما در مواردی، شاید تشخیص آن خیلی آسان نباشد. عموما چنین موردی وقتی پیش می آید که شما ویژگیهای بیشتر از یک نوع سبک خاص یادگیری را دارا باشید.
فواید کشف سبک یادگیری خود
مهم است که به خاطر داشته باشید شما به عنوان یک شخص، یک فراگیر منحصر به فرد هستید. هیچ دو نفری دقیقا مثل هم نیستند و هیچ دو نفری دقیقا با یک روش مشابه یاد نمی گیرند. کشف روشی که با آن بتوانید اطلاعات را به طور موثرتری پردازش نمایید فواید بسیاری را در بر خواهد داشت. بعضی ازآن ها عبارتند از:
مزایای آموزشی
- به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری شما
- موفقیت در تمام رده های تحصیلی
- درک چگونگی انتخاب بهترین روش مطالعه و کسب بهترین نمرات در امتحانات و ارزشیابی ها
- غلبه کردن بر محدودیت ها در کلاس درس
- کاهش میزان شکست و استرس
- بهبود روش های یادگیری موجود
مزایای شخصی
- افزایش اعتماد به نفس و خودباوری درشما
- کشف چگونگی استفاده بهینه از توانایی ذهنی
- آگاه کردن شما نسبت به توانایی ها و نقاط ضعفتان
- یافتن راهی برای بیشتر لذت بردن از یادگیری
- افزایش انگیزه برای آموختن
- به حداکثر رساندن توانایی و مهارت های طبیعی تان
مزایای حرفه ای
- روزآمد بودن در رسته های شغلی
- سرآمد بودن در میدان رقابت ها
- مدیریت گروهی با روشی موثرتر
- دریافت چگونگی ارائه دادن الگوهای بهتر
- بهبود مهارت های تجاری شما
- افزایش توانایی در کسب درآمد بیشتر
به خاطر بسپارید که واقعا هیچ راه کاملا درست یا غلطی برای یادگیری وجود ندارد. هرکسی منحصر به فرد است و هر سبک یادگیری فوایدی را در قبال مضرات خاص خود داراست. کشف سبک یادگیری ویژه خودتان به شما کمک می کند که با روشی موثرتر یاد بگیرید و عمل کنید.
حال که سبک یادگیری خود را دریافته اید، در این جا هر سبک یادگیری را دقیق تر بررسی می کنیم تا دریابیم که در چه مراحلی روش های یادگیری شما بر اساس سبک ویژه خودتان بهبود می یابد.
فراگیرهای دیداری
بسیاری از دانش آموزان درمی یابند که فراگیرهای دیداری هستند. این دانش آموزان عموما از رسانه های آموزشی دیداری مثل گراف ها و نمودارها سود می جویند تا به ثبت مطالب درسی در ذهن شان کمک شود. با استفاده از این وسایل کمک آموزشی دیداری یادآوری مطالب نسبت به مواقعی که اطلاعات فقط شنیده می شود آسان تر می گردد.
فراگیرهای دیداری برای اینکه بتوانند موضوعی را درک کنند باید آن را ببینند. چنین فراگیرهایی معمولا با دستورالعملهایی که فقط شنیده شود مشکل دارند. همچنین ممکن است دنبال کردن مطالب در سخنرانی ها برایشان دشوار باشد به طوری که سخنان را به درستی درک نکنند. افرادی که در فهرست فراگیران دیداری قرار می گیرند اطلاعات را از طریق چشمانشان پردازش می کنند. آنها از طریق خواندن یا مشاهده یاد می گیرند و در نتیجه اساسا در قیاس تصاویر موجود با تصاویر افراد، مکان ها و حتی گاهی اوقات کلمات در ذهن شان مهارت دارند. آنها قادرند که به یاد آورند چگونه یک لغت مانند ترتیبی از لغات به نظر رسد یا چگونه به تصویر بدل شود. فراگیرهای دیداری معمولا در استفاده از گراف ها و نقشه ها مهارت دارند و مایلند در طول سفر مطالعه کنند. همچنین به طور آزاردهنده ای علاقمندند که قبل از شروع هر کاری مثل مسافرت یا تغییر خاصی در زندگی شان بررسی های دقیقی را انجام دهند.
- فراگیرهای دیداری ویژگی های زیر را از خود بروز می دهند:
- به مجلات، کتاب ها و مطالب خواندنی دیگر عشق می ورزند.
- بیشتر اطلاعات نوشتاری را می پسندند تا شنیداری. مثل گراف ها، نقشه ها، نمودارها، چارت ها، یادداشت های رنگی، فلش کارت ها و غیره.
- اگر نتوانند یادداشت بردارند احساس ناتوانی می کنند.
- ممکن است حافظه تصویری درازمدت داشته باشند.
- قادرند دقیقا جای اطلاعات را در صفحه مربوطه به یاد آورند.
- باید مکان آرام و ساکتی برای مطالعه داشته باشند.
- بیشتر مایلند از یادداشت های خودشان استفاده کنند تا مطالب چاپ شده.
- دنبال کردن سخنرانی های طولانی برایشان مشکل است.
- معمولا در دیکته مهارت دارند.
- به جزییات توجه دارند.
- منظم و مرتب هستند.
- اغلب مایلند که توضیحات شفاهی مجددا تکرار شود.
- باید حالت و چهره گوینده را مشاهده نمایند.
- اگر تا رسانه تصویری مانعی وجود نداشته باشد بهتر می توانند تمرکز کنند.
توصیه هایی برای فراگیرهای دیداری
برای بهبود کارکرد روش یادگیری خود به موارد زیر توجه کنید:
- از اطلاعات نوشتاری کمک بگیرید.
- از نمودارها و چارت ها استفاده کنید.
- نت های کلیدی را با رنگ کردن برجسته کنید.
- دیکته کلمات یا مطالبی را که می بایست حفظ کنید به تصویر تبدیل کنید.
- نکات کلیدی را یادداشت کنید.
- از مطالب روی تخته کپی برداری کنید و در ردیف های جلوی کلاس بنشینید.
- فیلم تماشا کنید.
- از ماژیک های رنگی برای مشخص کردن نکات مهم در یادداشت ها استفاده کنید.
- کاغذهای گراف را برای درست کردن نمودار یا چارت نکات مهم بکار برید.
- از تصاویر برای یادآوری موضوعات مهم بهره ببرید.
- از استعاره های تصویری برای ارتباط مطالب استفاده کنید.
- برای مطالب مشکل توضیح یادداشت کنید.
بهترین روش آزمون برای فراگیران دیداری مقالات، نقشه ها و نمودارها می باشند و بدترین نوع آزمون برای این فراگیران روش شنیدن و پاسخگویی است.
فراگیرهای شنیداری
فراگیران شفاهی یا شنیداری ترجیح می دهند که اطلاعات را بشنوند مثل انواع سخنرانی ها. می توان گفت که فراگیران شنیداری30% افراد را تشکیل می دهند. این فراگیران عموما در می یابند که مطالبی را که شنیده اند بهتربه یاد می آورند تا مطالبی را که خوانده اند.
افرادی که به روش شفاهی یا شنیداری فرا می گیرند ویژگی های زیر را از خود بروز می دهند:
- اغلب در کلاس پرحرفند.
- به طور موثر از منابع شنیداری: سخنرانی ها و تدریس شفاهی یاد می گیرند.
- اطلاعات برایشان خیلی مرتبط و قابل فهم نخواهد بود مگر آن که شنیده شود.
- گزارشهای شفاهی را به گزارشهای کتبی ترجیح می دهند.
- از بحث و تبادل نظر لذت می برند.
- خواندن با صدای بلند برایشان سودمند است.
- توضیحات شفاهی را بهتر از کتبی دنبال می کنند.
- در حفظ کردن مطالب مهارت دارند.
- اسامی افراد را به خوبی به یاد می آورند.
- ترجیح می دهند به اخبار گوش کنند.
- به راحتی قادر نیستند نقشه ها، نمودارها و طرح ها را بفهمند.
- از صحبت کردن با دیگران لذت می برند.
- از موسیقی لذت می برند.
- معمولا آواز می خوانند.
- اغلب در فراگیری زبان های خارجی موفقند.
- باید اطلاعاتی مانند شماره تلفن ها را تکرار کنند.
- مطالعه گروهی برایشان مفید است.
- به کندی می خوانند.
- می توانند سخنگوی ماهری باشند.
- به مدت طولانی نمی توانند ساکت باشند.
توصیه های یادگیری برای فراگیران شنیداری
برای افرادی که فراگیرهای شنیداری هستند روش های مطالعاتی زیر می تواند سودمند باشد:
- از نوارهای صوتی برای یادگیری بهتر استفاده کنید.
- در هنگام مطالعه با صدای بلند بخوانید.
- سوال بپرسید.
- فیلم تماشا کنید.
- از تکنیک های ارتباط استفاده نمایید تا مطالب را راحت تر به خاطر آورید.
- در بحث های کلاس شرکت کنید.
- دستورالعمل ها و یاد داشت ها را ضبط کنید.
- به یادداشت های ضبط شده گوش دهید.
- از صداهایی که به تمرکز شما لطمه می زند اجتناب کنید.
- در گروه مطالعه شرکت کنید یا با یک دوست در مطالعه همراه شوید.
- از آوازها یا اشعاری که با موضوع مطالعه شما در ارتباط است استفاده کنید.
- از شعر برای یادآوری تاریخ ها، اسامی، موضوعات و غیره استفاده نمایید.
- مراحل را به صورت جمله بنویسید و آنگاه آن ها را با صدای بلند بخوانید.
بهترین شیوه برای ارزشیابی فراگیر شنیداری امتحان شفاهی، و پاسخ های کتبی به سخنرانی هاست. بدترین نحوه آزمون برای فراگیر شنیداری درک مطلب خواندنی می باشد.
سبک فراگیری لمسی - حرکتی
تخمین زده می شود که حدود 5% افراد فراگیران لمسی یا حرکتی می باشند. شیوه یادگیری لمسی – حرکتی مربوط می شود به توانایی جذب اطلاعات بیشتر به وسیله تجربه کردن، لمس کردن، انجام دادن، حرکت کردن و به نحوی فعالانه عمل کردن.
کسانی که در لیست این نوع سبک یادگیری قرار می گیرند موقعیت هایی را ترجیح می دهند که این فرصت را برایشان فراهم کند که به طور عملی با موضوع درگیر شوند یا قسمت های مختلف چیزی را به هم وصل کنند و یا در فعالیت های جسمانی مناسب شرکت جویند.
فراگیرهای لمسی – حرکتی معمولا لمس کننده یا احساس کننده هستند، به این معنی که اطلاعات را از طریق حس لامسه پردازش می کنند مثل حس کردن شکل یا جنس اشیا. اگر زمانی درهنگام سخنرانی یادداشت بردارند یا طرح و تصویر بکشند و نیز اگر زمانی درباره آن چه که به آن فکر می کنند مطلبی بنویسند معمولا دیگر سراغی از آن ها نمی گیرند.
این گروه از فراگیران اغلب در حالی که با احساسات خود درگیرند سکوت می کنند. در هنگام صحبت با دیگران بیشتر اوقات شانه یا بازوی مخاطب را لمس می کنند و نزدیک او می ایستند. فراگیران لمسی – حرکتی معمولا چیزی را حمل می کنند یا مرتبا شیئی را تکان می دهند به طوری که اغلب باعث آزار دیگران می شود. فعالیت های یادگیری به طور تجربی و عملی بهترین روش برای این نوع فراگیران می باشد.، مثل: کار آزمایشگاهی، نقش بازی کردن و مدل درست کردن. به علاوه فراگیران لمسی – حرکتی معمولا لازم است که به طور متناوب در خلال مطالعه استراحت کنند تا به آسانی تمرکزشان به هم نریزد یا خسته نشوند. کامپیوتر نیز برای چنین سبک یادگیری مفید است به ویژه برای ثبت اطلاعات از طریق حس لامسه. سبک لمسی – حرکتی زیر مجموعه دیگری دارد به نام یادگیری متقابل. فراگیران در این نوع یادگیری اغلب درمی یابند که به آسانی تمرکزشان را از دست می دهند. مانند فراگیران لمسی – حرکتی، این فراگیران نیز اغلب در طول سخنرانی ها تمرکزشان بهم می ریزد یا خسته می شوند. این افراد زمانی که در موقعیتی قرار می گیرند که در آن واقعا چیزی را انجام یا ارائه دهند بهترین بازده را خواهند داشت. آ نها باید یادداشت ها را به زبان خودشان بازنویسی کنند تا قادر باشند مطالب و موضوعات مربوطه را دوباره به یاد آورند.
فراگیران لمسی – حرکتی اغلب ویژگی های زیر را بروز می دهند:
- از فعالیت، آزمایش و کشف لذت می برند.
- بیشتر به وسیله ساختن چیزها با دست و استفاده از ابزار و غیره می توانند چیزی را به خاطر آورند.
- از نمایش مفاهیم عینی لذت می برند.
- قادر به کسب مهارت از راه تمرین و تقلید می باشند.
- روش تدریس عملی برایشان سودمند است.
- در اردوها و سفرهای علمی بهتر یاد می گیرند.
- علاقمندند که کلکسیونی از چیزهای مختلف جمع آوری کنند.
- دست خط خوبی ندارند.
- در دیکته ضعیف هستند.
- برای ارتباط گیری و صحبت کردن سریع از دست هایشان استفاده می کنند.
- موقعیت های نقش بازی کردن برایشان مفید است.
- در ورزش موفق هستند.
- به استراحت های متناوب در خلال مطالعه نیاز دارند.
- از موسیقی ملایم در حین کار یا مطالعه لذت می برند.
- اغلب در نواختن وسایل موسیقی ماهرند.
- معمولا در رقصیدن و موضوعات هنری موفقند.
- از هنر و صنعت و آزمایشات علمی لذت می برند.
- در طول سخنرانی های طولانی آرام و قرار ندارند.
- اغلب دیگران را با ژستی دوستانه لمس می کنند.
- در زمانی که بتوانند آزادانه حرکت کنند خوب یاد می گیرند.
- در حالی که دراز کشیده اند و اشیائی را لمس می کنند موثرتر از همیشه مطالعه می کنند.
توصیه هایی برای فراگیران لمسی – حرکتی
این فراگیران با استفاده از روش های زیر می توانند بازده جلسات مطالعاتی خود را به حداکثر برسانند:
- با روش خاصی تمرین کنند.
- اصول مهم را شرح دهند.
- مدل بسازند.
- با فعالیت دستی درگیر شوند.
- در موقعیتی که راحت هستند مطالعه کنند حتی اگر بنا باشد که چیدمان میزها یا صندلی ها را تغییر دهند.
- در سفر علمی شرکت کنند.
- درباره تمرین ها یا فعالیت های حافظه ای در حالی که قدم می زنند تمرین کنند.
- نکات کلیدی را برای تقویت حافظه به صورت نمایشی درآورند.
- به جای گذاشتن کتاب روی میز در هنگام مطالعه آن را در دست نگه دارند.
- در هنگام توضیح دادن بایستند.
- در موقع مطالعه یادداشت بردارند.
- از ریتم یا ضرب برای توضیح اطلاعات یا حفظ کردن استفاده کنند.
- نزدیک به ردیف جلوی کلاس بنشینند تا در طول سخنرانی تمرکز بهتری داشته باشند.
- برای درک بهتر مبانی اصلی موضوع، مدل درست کنند.
- سخنرانی های کلاسی را ضبط کنند و سپس در حالی که قدم می زنند یا کاری انجام می دهند به آن گوش فرادهند.
بهترین نوع آزمون برای فراگیران لمسی – حرکتی پر کردن جاهای خالی و گزینه های چند جوابی است و بدترین نوع آن برای این گونه فراگیران آزمون به صورت مقالات طولانی است.
ده توصیه ویژه برای بهبود حافظه
قبل از این که مطالعه خود را برای آزمون بعدی شروع کنید، بهتر است که روش های زیر را برای افزایش توانایی خود در یادآوری موضوعات آزمون بکار برید. ثابت شده است که روش های زیادی وجود دارند که در بهبود و تقویت حافظه موثرند. در این روش ها راه های خوبی برای بالا بردن میزان یادآوری و بهبود حافظه شما و افزایش توانایی ثبت اطلاعات پیشنهاد می شود.
- توجه خود را روی موضوعات مطالعاتی خود متمرکز کنید.
یکی از مهمترین مشخصات اصلی حافظه توجه است. برای ثبت و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت بایستی فعالانه با آن درگیر شوید. با انتخاب محیطی برای مطالعه که به دور از سر و صداهای مزاحم مانند موسیقی، تلویزیون و غیره باشد که تمرکز شما را بهم بریزد شروع کنید.
- با برنامه ریزی اوقات مطالعه منظم از یادگیری سریع قبل از امتحان اجتناب کنید
افراد زیادی در دام مطالعه نکردن به طور منظم و کافی گرفتار می شوند و آنگاه سعی می کنند با مطالعه سریع همه مطالب در مدت زمان کوتاه قبل از امتحان جبران مافات کنند. برای این که اطلاعات را به طور دقیق ثبت و ضبط کنید بایستی مطالب را در دوره زمانی طولانی تری آن هم در خلال چندین جلسه مطالعه نمایید. در این صورت بهترین فرصت را برای پردازش صحیح و دقیق اطلاعات در اختیار خواهید داشت. دانش آموزانی که به طور مرتب جلسات مطالعاتی را دنبال می کنند نسبت به دانش آموزانی که تلاش می کنند تا تنها در یک جلسه طولانی تمام مطالب را مطالعه نمایند بهتر می توانند اطلاعات یاد گرفته را به یاد آورند.
- مطالب مورد مطالعه را سازماندهی کنید
کشف شده است که اطلاعات مرتبط به هم در حافظه به صورت زنجیره ای طبقه بندی می شوند. می توانید با بهره گیری
از این موضوع، قبل از این که مطالعه خود را شروع کنید برای سازماندهی موضوعات مورد مطالعه سود ببرید .
سعی کنید هم موضوعات مشابه و هم جملات مرتبط را با هم دسته بندی کنید. روش موثر دیگر، تهیه فهرست با
استفاده از کتب درسی و یادداشت های شماست تا موضوعات مرتبط به هم دسته بندی شوند.
- از شیوه های قیاسی یعنی قطعات شعری یا لغات کلیدی برای یادآوری اطلاعات استفاده کنید.
این روش، شیوه ویژه ای است که به شما کمک می کند تا اطلاعات را با استفاده از نکات معینی به خاطر آورید. به عنوان مثال ممکن است جمله خاصی را با چیزی که قبلا با آن آشنا هستید ربط دهید تا به موقع آن را به خاطر آورید. در شیوه های قیاسی معمولا از طنز، چیزهای بدیع و تازه و تصورات استفاده می شود. ممکن است برای به خاطر آوردن نکته خاصی از اطلاعات از یک آواز ، شعر و یا حتی لطیفه استفاده شود.
- برای حفظ کردن مطالب مورد مطالعه وقت بگذارید
برای آن که اطلاعات لازم را فرا بگیرید و به حافظه بلند مدت بسپارید سعی کنید آن را به زبان خود تکرار نمایید. به عنوان مثال، ابتدا ممکن است معنای مفهومی را مورد مطالعه قرار دهیم. سپس توصیفی از جزییات مفاهیم مربوط به آن را با دقت بررسی می کنیم. پس از چند بار تمرین و تکرار این مراحل یادآوری اطلاعات به مراب آسان تر خواهد بود.
6- اطلاعات جدید را به چیزی که از قبل با آن آشنا بوده اید ارتباط دهید.
زمانی که باید موضوعی ناآشنا را مطالعه می کنید آن را به اطلاعات قبلی خود ربط دهید. با ایجاد ارتباط بین محفوظات قبلی و مطالب جدید احتمال اینکه مطالب جدید را راحت تر و دقیق تر به خاطر آورید بیشتر است.
7- موضوعات را تصویری کنید تا توانایی یادآوری را افزایش دهید
تعداد زیادی از دانش آموزان درمی یابند که قادرند به وسیله تصویری کردن مطالب دفعات مطالعه خود را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال ممکن است شما توجه خاصی به چارت ها، طرح ها، تصاویر و نمودارهای مربوط به موضوع از خود نشان دهید.اگر راهنما ها یا رسانه های کمک آموزشی تصویری موجود نیستند خودتان آن ها رابسازید مثل کشیدن تصاویر و چارت ها در یادداشت هایتان. استفاده از خودکارها و ماژیک های رنگی نیز راه موثری برای دسته بندی مطالب مربوط به هم می باشد.
8. نکات تازه را به شخص دیگری بیاموزید.
بررسی ها نشان داده است که با صدای بلند خواندن می تواند به میزان قابل توجهی یادآوری مطالب را بهبود بخشد. آموزش موضوع جدید به شخص دیگر به طور مشابهی همین تاثیر را دارد. این روش را با یک دوست یا هم گروه مطالعاتی امتحان کنید. این روش برای هر دوی شما کمک بزرگی خواهد بود تا قدرت یادآوری خود را افزایش دهید.
9- توجه ویژه ای را به مطالب مشکل اختصاص دهید.
شاید بارها اتفاق افتاده باشد که به خاطر مشکل بودن موضوعی از یاد گرفتن آن چشم پوشی کرده اید. اما زمان بیشتری را برای این موضوعات در نظر بگیرید و برای آسان تر به خاطر سپردن آن، مطلب را دوباره به دقت دسته بندی نمایید.
10- عادات مطالعاتی خود را تغییر دهید.
در حالی که حفظ روند مطالعاتی منظم مهم است تنوع در عادات مطالعاتی نیز بسیار موثر است. به عنوان مثال اگر معمولا در مکان معینی مطالعه می کنید محل آن را تغییر دهید. اگر بیشتر در بعد از ظهرها مطالعه می کنید سعی کنید زمان آن را به صبح یا غروب تغییر دهید. اضافه کردن عامل جدیدی به فضای جلسات مطالعاتی شما اغلب تاثیر روش مطالعه تان را بهبود می بخشد و یادآوری مطالب را در بلند مدت افزایش می دهد.
نتیجه
چنانچه از سبک های مختلف و روش های موثر حفظ کردن اطلاع حاصل کنید این امکان برایتان فراهم می شود تا روش های بهتر و کارآمدتری را برای یادگیری خودتان برگزینید. بر این اساس می توانید بهترین شیوه های مطالعاتی که توان یادگیری شما را افزایش می دهند انتخاب کنید و روش های با بازده اندک را کنار بگذارید. اگر از موثرترین روش های مطالعه به بهترین نحو استفاده کنید قادر خواهید بود که هم خارج از کلاس و هم در حین جلسات مطالعاتی خود اطلاعات را برای کسب موفقیت های بزرگ تحصیلی به خوبی جذب کنید.
مترجم: صدیقه اسرافیلیان - دبیر زبان متوسطه ناحیه یک رشت